Torsdag

Saaa har nu kommit till familjen och jobbade forsta dagen idag!
Tankte borja med att saga att vi alla tyckte det kandes lite battre efter vi varit vid internetcafeet sist, det gav verkligen en energikick. Sa nu nar jag inte hade nagot att gora tankte jag att jag gar till internetcafeet, det kostar ju typ fyra spann! Kommer hit och det ar typ ett hal i vaggen... Inget skype och universums segaste dator, haha. Inte riktigt som man tankt sig, men battre an inget!

Familjen ar jatte trevlig! God mat ocksa som tur ar, fast idag var forsta gangen jag at kott pa langeeee och da at jag typ tre tuggor. Slemmig kyckling ar lagom kul. Dessutom orkar man aldrig ata sa mycket mat.

Jobbade forsta gangen idag, det gick bra. Vi fick tvatta sa sjukt mycket tvatt dock, forestall er ett berg med tvatt och gor det sedan 10 ganger storre typ. Man blev inte lite trott av det! Barnhemmet ar ganska fattigt, nar barnen varit pa toa torkar dom sig tex med gamla teckningar... Dom ar standigt hungriga ocksa och har ett stort behov av karlek. Dom attackerar en direkt man kommer och hoppar upp i ens famn.
Det varsta ar anda barnagan. Man vill bara stalla sig upp och saga ifran, men det far vi inte.. Lararen tog ut en av pojkarna och slog honom pa rumpan med enpinne. Nar dom kom tillbaka grat pojken sa mycket och lararen hotade honom sa att han skulle bli tyst. Barnen lar sig inte nagot heller, dom far bara lara sig att memorera och rabbla saker som star pa tavlan. Lararna har tyvarr inte heller sa mycket kunskap, en av dom visste inte att en katt heter cat och flera heter cats... Sa barnen har verkligen noll chans, vilken ar lite jobbigt. Det enda man kan gora ar att finnas dar och ge dom karlek.

Jag bor nu med tva australiensare, den ena ar typ 45 bast och snackar med sa mycket dialekt att jag typ aldrig fattar ett skit av vad hon sager. Lite smajobbigt! Men det ar skont att bo med nagra, dom ar dock inte hemma sa mycket sa blir lite ensamt. Man vet liksom inte vad man ska gora pa eftermiddagarna, sitta och stirra i vaggen kanns inte sa kul! Men dom ska aka hem nasta vecka och Tina sager att det ska komma en annan da. Sa hoppas det ar nagon rolig som man kan umgas lite med!

I helgen planerar vi att kolla runt i Swedru, ga till internetcafe en langre stund och kanske ga till Greenland hotel poolen som ligger 1 m ifran mitt hus typ. Ska bli skont att bara fa umgas lite! Pa sondag ska vi nog till kyrkan ocksa, ska bli intressant. Ar tydligen valdigt haftigt, men ocksa lite trakigt for att dom bara snackar Twi.

Nasta helg ska vi till cape coast. Dar ska vi ga pa hangbroar i naturpark, ga pa marknad, dansa till afrikansk musik och BADA!

Apropa bada sa har jag aldrig varit sa svettig som idag, for alla som vill anteckna! Sjukt varmt nar man ska ga i solen nar man bar barn overallt och tvattar! Dog lite.

Idag akte jag trotro for forsta gangen ocksa, det var sannerligen en upplevelse. Man trycker in typ 100 pers i en minibuss. Sen har dom ashog afrikansmusik pa ocksa!

Ja, vad ska man mer saga da... Onskar att man hade nagon att umgas med pa eftermiddagarna for tiden gar sa jakla langsamt annars och da suger det verkligen har. Men jag hoppas pa manniskan som ska bo med mig fran och med nasta vecka! Undrar vad jag ska gora imorgon eftermiddag...

Dom ater forresten banan till typ allt har............................. Maja mar illa.

Kanns som man varit har i flera veckor, men det har inte ens gatt en. Helt galet!

Undrar ni nagot sa ar det bara att fraga sa svarar jag pa lordag :)

Tror just jag fick mitt forsta mosquitobett...... livradd  tjej (En av tre volontarer far malaria och da har man det latent hela livet....)

Kommentarer
Postat av: Ingela

Jättekul att läsa om hur du har det!!! Bry dej inte så mycket om att inte ha så mycket att göra ibland. Flyt med tiden, sug in alla intryck, bara var... Kram.

2012-01-26 @ 18:49:13
Postat av: Anna-Maria Lindström

Hej! Vilket äventyr du är på Maja. Blir lite avis. Slår vad om att du om några veckor när du vant dig är så upptagen så tiden bara rinner iväg. Ser fram emot spännande reseskildringar när du kommit hem. Kram faster

2012-01-26 @ 19:14:59
Postat av: Vit hövding!

Blir sugen på att åka dit också nu när man läser :)

Tycker verkligen det är jätte tufft av dig!

hoppas inte myggbettet blir något allvarligt av!

Hur jobbar ni? är ni tilldelade vissa familjer eller är det bara att ta ett dussin ungar och hjälpa med olika saker? har du skaffat en favorit unge ännu? :D

2012-01-27 @ 00:52:05
Postat av: Maja

Obruni Robin: jobbar ca 8 till 15. Jag bor i en vardfamilj med fem pers. Mormor Emma, morfar Kwame, Emmas syster Biggie, barnbarnen Kwame och Ofio nagot. Just nu ar det aven tva australiensare, Toni och Telina. Samt jag och svenska Julia. Det ar typ 45 barn pa dagen for nagra gar i skolan dar ocksa. Men typ 35 bor dar jamt. Vi diskar, tvattar, matar barnen, stadar, hjalper till i skolan och tar hand om barnen. Reder ut alla tusen slagsmal osv. Haha, man tycker om dom pa olika satt. Dom ar sa manga sa kanner inte alla heller. Men minsta Stef 1,5 ar ar jatte sot :)

2012-01-28 @ 15:10:30
URL: http://myafricanqueen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0