Jobbig dag

Idag har varit en riktig javla tuff dag. Lange sedan jag var sa arg som jag var idag. Jag blir sallan arg men nar jag val blir det, da javlar... Vi skulle ju till stranden idag med barnen. Vi satt och vantade pa bussjaveln i en timme och tjugo minuter och barnen borjade tro att vi bara lurat dom eller nagot. Sa jag fick ringa felicia och efter ytterligare nagra samtal och nastan en timme till sa kom iallafall en minibuss. Det finns ca 15 saten inklusive chaufforen i denna, vi var ca 45-50. Ni kan ju tanka er hur trangt det var och hur tung bussen blev. Jaja, vi kom iallafall ivag och forsokte halla humoret uppe. Vi kommer fram till stranden och badar lite med barnen. Klockan narmar sig halv tva och barnen har annu inte fatt lunch eller vatten sedan frukosten runt atta. Victoria och Bright har namligen gatt ivag med dom storsta barnen och badat en bit bort. Klockan tickar, till slut kommer dom iallafalll. Vi drar oss upp for att ata var mat eftersom vi ar helt svimfardiga da vi inte atit sedan halv sju och tagit hand om alla skrikande smabarn. Julia sager da till Victoria att vi gar upp och ater och att hon kan dela ut maten. Da sager Victoria "No, you share it". Julia svarar henne "No, you can share it." (Vi delar ut maten varje dag, hon har inte gjort det en enda gang.) Julia gar upp och Victoria beordrar sedan barnen att dela ut maten sjalva. Det visar sig aven att dom bara har tagit med liter vatten till 45 ungar. Det fattar ju vem som helst att det inte funkar. Barnen skriker och grater och gar till oss och sager "water madame, water". Vi kan ju inte ge dom varat, for ger man en maste man ge alla... Nagra av dom aldre barnen springer iallafall upp och koper lite till vatten, men det racker inte lange. Sa da borjar det om igen. Nagra av barnen blir helt matta och yra och sitter bara och grater mot vara axlar for att dom ar sa torstiga. Victoria och Bright har gatt ivag och badat med dom aldre barnen igen och lamnat oss helt. Efter hur lange som helst kommer dom antligen tillbaka och alla borjar kla pa sig. Da ser vi att Bright borjar ga och Julia sager "Time to go home?" Da sager han bara "no" och hanler. Alla barnen och Victoria foljer med honom och dom ar ater borta. Efter cirka en timme kanske kommer dom tillbaka igen och dom mindre mar allt samre. Jag gar fram till barnen och sager anda glatt "Okey, let's go children! Time to go home." Dom tittar forsiktigt och med lite radsla i blicken pa Bright och Victoria och dom borjar bara ga forbi minibussen. Da far jag nog. Sa springer efter dom och gar fram till Victoria och sager nagot i stil med " Victoria, we are going home now. We have paid a lot of money for this and now we have to go home. If you want to stay you can pay for it yourself. We need to take the children home and we are going now." Da sager hon "i need to buy fish" Jag: No, we need to go. You can stay if you want to, but we need to go home". Da sager hon bara igen att hon ska kopa sin javla fisk. Jag gar upp till dom andra, men Victoria och dom star saklart kvar... Sa har ar det hela tiden pa barnhemmet. Dom vuxna lyfter inte ett finger. Dom later Steff ha sin bajsiga bloja hela dagen om vi inte byter och om vi inte delar ut maten maste barnen gora det osv. Sa vi kanner att nu har vi fatt nog. Dom behandlar oss sa respektlost sa det finns inte. Sa jag ringer till Tina och forklarar situationen och sager att det ar svart att samarbeta och gora det sa bra som mojligt far barnen om dom behandlar oss sa respektlost. Jag tror Tina skamdes lite nar jag sa att Bright hade hanlett och behandlar oss sa. Hon sa iallafall att hon skulle prata med Felicia som skulle prata med dom. Tvekar dock pa att det blir battre. Det ar ett javla krig det har och barnen hamnar mittemellan.

Jag och Julia satter oss iallafall i framsatet sen for att vi inte orkar och far att Precious blev aksjuk och da ar det ju bra att se vagen. Saklart vagrar Victoria och Bright att sitta bak med barnen, sa dom tar taxi och sager att det ar battre for barnen om dom far mer plats typ. Dom som slar barnen och behandlar dom som skit ska fan inte saga nagot om vad som ar bra for barnen eller inte.

Vi fick dessutom 50 dollar av volontarresor som vi fick gora vad vi ville for till barnen. Men da kommer saklart Felicia och bestammer att vi maste kopa bonor for dom. Visst, maten ar jatte viktig. Men mat koper dom anda till barnen, handdukar, skedar och blojor skiter dom dock totalt i. Sa hade hellre lagt pengar pa det. Dom sager bara att alla barnen har. Men det har dom inte och har dom handdukar sa ar det miljontals hal i dom och det ar ingrodd smuts i dom. Vidrigt hur man kan behandla barn sa har.

Ska bli sa kul att fa komma ivag till Cape coast. Ska upp redan 3-4 inatt for att ga till trotron. Ska se massa sevardheter, shoppa loss, forbattra brannan (har en fet vit rand pa fotterna av mina skor, haha) och ataaaaa!
Apropa ata sa fick vi kyckling som luktade och smakade som fisk igar, sa Julia gav det till katten. Haha! Vi var sa radda att Emma skulle upptacka det! Hade varit sa hemskt. Hon hade tydligen slutat gora grot pa morgonen for att jag inte at upp den, men det var bara for att hon gjorde en overfull tallrik som jag aldrig skulle kunna fa i mig. Haha.

En annan rolig sak som hande var att Julia slappte ut getterna hemma imorse. Barnen blev typ arga och borjade skrika "the goats, the goats". Julia sa "Sorry sorry". Hon hade slappt ut dom for att hon trodde att dom skulle vara ute och hon tyckte sa synd om dom for att dom brakte sa mycket inne i skjulet. Hahaha. Som akta gotlanning borde jag ha sagt "typiskt stockholmare" :) Jag tyckte det var riktigt roligt.

Det kanske later som att allt ar negativt pa barnhemmet, men det ar det absolut inte. Det ar sa roligt nar man kan fa barnen att le, skratta och springa fram och krama en. Underbar kansla! Kul att fa hjalpa dom med vardagliga saker som att kla pa sig och se hur dom tyr sig till en ocksa.

Igar akte australiensarna hem och det var sa jobbigt att se hur ledsna barnen blev... Tank nar det ar jag som star dar. Julia ska formodligen korta ner sin resa sa att hon ar har lika lange som mig, sa da ar jag iallafall inte sjalv.

Jag som aldrig branner mig lyckades fa en fin rod farg idag pa stranden, lagom skont nu. Haha.

Lagger upp nagra fa bilder ocksa.



sa har ser barnens rum ut nar vi volontarer inte stadar, stinker urin gor det ocksa.



frasch bild pa frasch tjej.



Richmond och Georgina.



Eric pa stranden



Tank pa att jag la upp en fin bild pa mig sjalv ocksa Erica :))



Barnen pa stranden idag.

Jaqueline ringde precis till Julia och sa att hon hade fatt ett vredesutbrott pa Bright, spannande! Hon skulle beratta mer imorgon.

Fortsatt kika in!
Ta hand om er darhemma. Jag kampar pa i bergochdalbanan.





Kommentarer
Postat av: Gudmor

Hej på dej!

Det är så härligt o spännande att läsa din blogg. Du skriver jättebra o den här gången "ångar" det riktigt om hela inlägget. Det ska bli spännande att höra om ni kommer att kunna påverka situationen för barnen eller om det är omöjligt. Kämpa på!!

STORA KRAMAR

2012-02-06 @ 20:37:35
Postat av: erica

haha,tack for den maja ;) valdigt snyggg

2012-02-08 @ 19:19:51
URL: http://ericasfashion.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0