46 dagar kvar

Hej igen!
I sondags var vi ju i kyrkan, i tre och en halv timme! Jag dog typ. Dock var dansen och sangen jatte rolig att se. Men resten... dom snackade Twi hela tiden, sa man fattade ingenting. Sen borjade dom skrika ut 50 Cedi (myyycket pengar) och folk fick komma fram och skanka pengar till en campingresa for speciellt utvalda. Alla apploderade nar nagon gick fram. Dom sankte det sedan till 20 Cedi, 15 Cedi osv. Kandes bara som ett satt for dom rika att visa att dom har mycket pengar. Hade dom pengarna gatt till barnhemmet istallet hade det gjort sa stor nytta! Sa himla sorgligt hur dom ser pa pengar har. Alla kraver typ pengar av oss obrunis. Var pappa taar bara for givet att vi ska betala taxi for honom nar vi foljer med honom till kyrkan. Visst, det ar inte mycket pengar och jag kan garna betala for honom. Det fula ar att han verkligen tar for givet att vi ska gora det. Som med mycket annat... Man blir latt frustrerad har. Allting ar otroligt tufft, men jag hade aldrig akt hem om jag blivit erbjuden att gora det nu. Det ar ju samtidigt sa underbart och givande. Man lar sig sa mycket ocksa. Har bara varit pa barnhemmet i fyra dagar, men det kanns som hur lange som helst. Dagarna ar valdigt langa och vi gor sa mycket. Tvattar, diskar, matar, ar i klassrummet, tar hand om alla som skriker, grater och slass och alla som ar sjuka. Valdigt manga som ar sjuka och har feber, dom ar sa varma sa det gar inte att forsta. Idag var det en liten tjej som hade jatte hog feber och "spinning stomach". Hon har ganska ny ocksa, sa hon kan ingen engelska. Men man hittar anda satt att kommunicera, otroligt hur mycket man kan visa med gester. Forsokte lugna ner henne och ge henne medicin, sen gick hon efter mig hela tiden. Sa himla go, dom ar verkligen i sa stort behov av karlek och omtanke. Ingen bryr sig om dom dar barnen forutom vi volontarer och vi aker ju darifran igen. Tank vad hemskt att vanja sig vid en manniska och sedan forsvinner den bara, sa ar det ju standigt for dessa bra. Ingen fast punkt och ingen trygghet... Idag slog en av lararen den aldsta flickan Grace, Julia gick och sa till honom att han inte skulle gora det utan kunde prata med henne istallet. Han blev irriterad och sa att han inte gjorde illa henne utan bara skramde henne. Da sa Julia igen att han bara kunde prata med Grace, vet ni vad hans svar blev da? Att svarta barn inte ar som vara vita barn, man maste sla dom. Sa himlahimla hemskt. Hur kan en manniska tanka sa? Helt ofattbart, dom ar ju bara barn. 
   Visst ibland blir jag sa fruktansvart irriterad pa dom nar fem barn klanger och drar i en samtidigt. Nar dom bara skriker och grater hela tiden och nar dom slass. Men man far ta ut ilskan pa nagot annat vis. Klart jag har ratt att bli utmattad och trott, for det ar inte latt det har. Men jag skulle aldrig kunna skada dom sma barnen, man far ta itu med irritationen inom sig istallet. Nu later det som att allt ar sa hemskt, men det ar det inte! Alskar barnen sa himla mycket! Att se Steffs glada smile varmer i hela hjartat. Eller nar nagon somnar i ens famn, gar efter en, ger en kramar osv. Eller som imorse nar jag och Julia kom till barnhemmet och barnen sprang fram och motte oss och hoppade upp i vara famnar. Helt obeskrivligt! 

Jaja, nog pratat om det. Gor inte sa mycket pa den lediga tiden, man ar sa utmattad sa man gar hem, duschar, ater och skriver dagbok och sen somnar man runt sju-atta. Haha. Sen borjar det om igen.
Igar fick jag forresten min forsta giftermalsforfragan. Haha! Aja, vi fick iallafall gratis skjuts till Swedru.

Idag ska Julia och jag kopa smor och kakor. Kommer ha hal i alla tander nar jag kommer hem. Ater massa kakor och dricker cola typ varje dag. Haha. Har dock redan gatt ner lite i vikt, sa for knyta snore ashart i midjan, kommer snart inte kunna ha mina byxor! Sen ska vi iallafall hem och duuuuscha och sova. Hoppas vi far god mat ikvall. Dom slaktade alla honor pa barnhemmet idag sa Erica och Jaqueline vet ju vad dom far for mat ikvall iallafall. Yummie.
Imorgon ar det "Obruni-meeting". 

Far se om vi hors nagot mer den har veckan.
Puss till er alla! Hoppas ni tycker jag skriver nagot vettigt och inte bara svamlar. 
Har kommer lite fler bilder ocksa.

 

En av tjejerna och jag.


Varat lunchrum pa barnhemmet.


Tva av barnen.


Garden.


Glad Erica, Steff (minstingen) och en tjej som jag inte kan namnet pa.


Barnen i "matsalen"


Jag, tjejen som alltid grater om man inte har henne pa ryggen och aldsta killen Edward.


Julia delar ut mat.


Vagen utanfor barnhemmet. Man gar ut och staller sig dar och blir halvt overkord nar man forsaker vinka in en ledig trotro.

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria Lindström

Det låter som släkten Lindström kommer att spridas till Afrika. Vad tänker Egon och Marie betala i hemgift? Några getter har de ju inte. De kanske får börja att fundera på det. Ha ha :) Faster och farbror

2012-01-31 @ 17:51:11
Postat av: Vit Hövding

Kul att se bilder och läsa :) Blir det fler vändor efter du kommit hem då?

Hu, tur man inte är där asså! hade troligtvis lackat ur på läraren i en något fysisk natur :S hemska människor som gör sånt.

Skön smyg-reklam du fick med för Ica också ;) Det hyllar jag :D Du skrev att du fått en giftemåls förfrågan, men inte vad du svarade? ;) Spelat bongo-trummor ännu? jag ska ju få höra ett solo när du kommer hem sa du ju ;) Hoppas du får det jätte bra fortsatt :) Kramar

2012-01-31 @ 18:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0